Ce film raconte les difficultés de quatre jeunes femmes iraniennes, victimes de violences sexuelles et familiales. Ces femmes ont trouvé refuge à «Omid e Mehr», centre de réinsertion unique en son genre à Téhéran, où elles tentent de reconstruire leur vie.
Pour Hamid Rahmanian, ce film parle de reprise en main et d’espoir et n’a pas pour objet de critiquer la situation politique iranienne. Le réalisateur, qui partage son temps entre l’Iran et les États-Unis, ajoute : « Les problèmes de nos filles ne sont pas propres à l’Iran mais aux sociétés urbaines modernes. Ces problèmes existent partout. Nous avons réussi à ne pas en faire un «sujet proprement iranien «et à raconter une histoire universelle».
In 2004, Marjaneh Halati, an Iranian psychologist from London, established a crisis centre in Teheran for teenage girls with domestic problems. The Glass House depicts the girls from the underclass of Iran and their gloomy stories: Samira struggles to overcome forced drug addiction; Mitra harnesses abandonment into her creative writing; Sussan teeters on a dangerous ledge after years of sexual abuse; and Nazila burgeons out of her hatred with her blazing rap music. Halati's centre helps them find solutions through education, mediation, therapy and explanations about the Iranian society. Girls who turn to her centre transform into resourceful young ladies who can take care of themselves. They feel safe and loved there, and for them Halati represents a heroine and a mother. Director Hamid Rahmanian's camera gets as close as possible, thus becoming part of the girls' lives. Rahmanian, who depicts Teheran in a visually pleasing way, even manages to bring dissenting relatives together for the film. There's no voice-over, but rather an occasional on-screen text to clarify situations and terminology.
يروي الشريط قصة أربع نساء شابات إيرانيات من ضحايا العنف الجنسي والعائلي، وقد وجدن ملجأ في مركز فريد من نوعه في طهران حيث يحاولن إعادة بناء حياتهن.